Galvenie » Raksti » Mūzikas elementārteorija » Mūzikas teorijas stundas |
Tonis un pustonis. Alterācijas zīmes.
Temperētā skaņojumā oktāva iedalās 12 skaņās, starp kurām ir vienāds atstatums, ko sauc par pustoni. Skaņurindā, kuru veido pamatpakāpes, pustoņi rodas starp skaņām mi - fa un si - do. Atstatumi starp pārējām blakusskaņām veido veselu toni, jo starp skaņām do - re, re - mi, fa - sol, sol - la un la - si atrodas starpskaņas, kas rada pustoņus. Šo starpskaņu nosaukumi atvasināti no pamatskaņu nosaukumiem. Tā, piemēram, starp skaņām do un re atrodas starpskaņa, kas par pustoni augstāka par skaņu do un tanī pašā laikā par pustoni zemāka par skaņu re. Šī skaņa iegūst vai nu paaugstināta do, vai pazemināta re nosaukumu. Skaņas paaugstinājumu vai pazeminājumu apzīmē ar speciālām zīmēm, kuras sauc par alterācijas zīmēm (lt. val. alterare - izmainīt). Skaņas paaugstinājumu par pustoni apzīmē ar #, ko sauc par diēzu, pazeminājumu par pustoni - ar zīmi , ko sauc par bemolu. To skaņu, kas atrodas starp do un re, sauc par do diēzu vai re bemolu. Tāpat atvasina arī pārējo starpskaņu nosaukumus. Skaņu starp re un mi, saus par re diēzu vai mi bemolu; starp fa un sol - par fa diēzu vai sol bemolu; starp sol un la - par sol diēzu vai la bemolu; starp la un si - par la diēzu vai si bemolu. Katru skaņu var paaugstināt vai pazemināt arī par veselu toni, t.i., par diviem pustoņiem. Paaugstinājumu par toni sauc par divkāršu un to apzīmē ar X - d u b l d i ē z u. Pazeminājumu par toni sauc par divkāršu un apzīmē ar - d u b l b e m o l u. Lai atgriestos pie pamatskaņas pēc vienkārša vai divkārša paaugstinājuma vai pazeminājuma, lieto atsaukuma zīmi - b e k a r u ( ). Nošu rakstā alterācijas zīmes raksta pirms nots, piemēram, Burtu nosaukumiem pievieno arī galotnes "is" un "es", bet ģitārspēlē šāda veida rakstību nelieto tāpēc es arī par šo neskaidrošu. | |
Kategorija: Mūzikas teorijas stundas | Pievienoja: admin (03.10.2011) | | |
Skatījumu skaits: 3357 | |
Komentāru kopskaits: 0 | |